Quan escolto o llegeixo la paraula budisme sempre ho associo a una manera correcta de veure i exercir la vida però també veig com el budisme ajuda a l’estratègia empresarial.
L’ètica a l’empresa ha de ser un valor que impere en qualsevol de les relacions que s’hi produeixin.
He conegut la biografia i els escrits del monjo budista Devapriya Valisinha (Sri Lanza, 1904-1968).
Faré un petit resum del seu ideari en com ho aplicaria a l’empresa.
“Les nostres idees sobre la vida la propietat, la moral l’hem adquirida dels que ens envolten. Si som capaços d’alliberar-nos de l’esclavatge dels dogmes establerts, veurem les coses des d’un angle diferent.
El camí de vida budista és una preparació que cal seguir per arribar a l’ideal budista. Són set etapes”
Aquestes etapes en termes empresarials els anomenarem valors.
Comprensió justa sens dubte és necessària abans d’emprendre qualsevol estratègia. Cal evitar l’error de començar amb conceptes erronis. La base ha d’estar ben establerta, amb una estructura forta i estable.
Aspiració justa consisteix en el compliment de la meta que ens hem fixat sense desviar-nos de lobjectiu.
Paraula justa consisteix a dir la veritat, i evitar el llenguatge brusc i la paraula necia. Les paraules incorrectes han portat al món més infelicitat que qualsevol altra cosa.
Acció justa consisteix a fer actes amb resultats positius.
Vida justa consisteix a guanyar-se la vida amb mitjans justos, evitar el patiment dels altres.
Esforç just , no permetre que sorgeixin en la ment mals pensaments, expulsant els que hagin sorgit. És molt important el control de la ment, ja que és ella qui crea i dirigeix.
Atenció justa , significa desenvolupar la qualitat de la consciència. Tenir els ulls ben oberts per rebre les impressions i beneficis correctes per evitar el que és perjudicial.
Aplicar la doctrina budista ens portarà a ser millors en moltes facetes de la vida i en el tema empresarial també treballarem per ser els millors.
Ens servirà el budisme en l’estratègia empresarial, és premonitori allò que Buda els va dir als Kalamas:
«No us cregueu una cosa només perquè corri el rumor.
No accepteu les tradicions perquè siguin antigues, i hagin estat transmeses a través de moltes generacions.
No us cregueu una cosa perquè es comenti o perquè la gent parli molt.
No us ho cregueu simplement perquè compti compte amb el suport del testimoni escrit d’un antic savi.
Mai no creieu una cosa perquè l’opinió estigui a favor seu, o que el costum de molts anys us inclini a prendre’l com a cert.
No us cregueu qualsevol cosa basada en la mera autoritat dels vostres mestres o sacerdots.
Supediteu qualsevol cosa a la vostra pròpia experiència.
I si després d’una curada comprovació, esteu d’acord amb el vostre raonament, accepteu-lo com a veritat i ordeneu la vostra vida en conseqüència»
Amb tranquil·litat ens adonarem de com el budisme ens ajuda a l’estratègia empresarial.